|
Vozový park | |
Vozový park:
Můj vozový park je starý, převážně zděděný, ale najdou se i výjimky...
(obrázky zatím pouze ilustrační, po nafocení budou přidány přímo ty mé)
LOKOMOTIVY
Dieselové
V 200 - Nejstarší, a také nejlepší mašina v mé sbírce. Ačkoli
letos oslaví čtyřicátiny, je stále v dobré kondici.
Až na pár odřenin vypadá jako nová a je stále krásná.
Perfektně táhne a má skvělé jízdní vlastnosti. Taťka ji
Dostal k 6. narozeninám a tím se vlastně začal zajímat
o vlaky, no, a já to zdědil...:-)
NOHAB - Druhá moje "velká dýzlovka". Táhne dobře, jízdní vlastnosti má
také celkem dobré, ale "védvoustovce" se nevyrovná. Momentálně
se do ní dělá nové osvětlení, čistí se, prostě prochází gene-
rálkou. Vzhledově pěkná, žádné odřeniny, a přestože byly už ně-
kolikrát vyměňovány "okna" na bocích, a vždy byl použit vteři-
ňák, ještě nejsou kupodivu zmatovatělá :-). Vyrobili ji samo-
zřejmě soudruzi a soudružky z BTTB.
V 110 - Jeden z mých tří lokotraktorů. Jezdí dobře, bohužel, jako všechny staré lokomotivy od "bététébé", je špatně zpřevodovaná
-tzn. že když chcete, "aby to táhlo" tak musíte ten motor
vohulit na plný pecky, za prvé je to nereálné a za druhé se
strašně rychle zahřeje. Vzhled má pěkný, pár oděrek,
ale jelikož je to tmavý plast stříkaný tmavou barvou, ani to
není vidět. Bohužel, chybí jí dva diamanty(světla) a při ne-
dávném mytí mi spadlo sklíčko do odpadu, bohužel, ačkoli byl
byl prohledán celý, včetně kanálu :-), nic se nenašlo. Nyní
už ale na mašinfíru zase nefouká, nahradila jej reálnější folie.
T 435 - Další lokotraktor. Technicky se dá srovnávat s V 110 (viz
výše). Vzhledově velice pěkná, pouze, jako u většiny "Hektorů",
nemá dvě postranní packy na uchycení kastle k podvozku. Jelikož
se ho ale chystám rekonstruovat pomocí dílů fa. Hekttor a ko-
lega odtud mi poradil nahradit ulomené packy plíšky, které se
zahnou za podvozek, navíc to není ani vidět, takže to tak
nevadí. Používám ho hlavně k tahání patráků - s kterými jezdí
dobře - , jako lokálku.
T 334 - A konečně můj poslední,nejnovější a nejoblíbenější lokotraktor.
Byl koupen jako nový, takže už nejezdí tak rychle, je tišší a
více propracovaný. Vyrábí ji TILLIG, a já jsem šťastným maji-
telem té nejhezčí, zelené ČSD. V krabičce byly - kromě li-
stu s vyjmenovanými náhradními díly, papírku "nevhodné pro
děti 0 - 3 roky" a reklamačního listu - přibaleny také dolepo-
vací díly. Lepil jsem je hustým vteřiňákem nabraným na špičku
špendlíku. Až na hadice u spřáhel, které bránily jejich volnému
pohybu jsem to tam nalepil všechno (a musím se pochválit, že
docela dobře:-). K historii "rosničky":Historie sahá až do tať-
kovo klukovských let, kdy to ještě pouštěl na koberci na dvě
ploché baterie. Tehdy vlastnil červenou rosnici, která ale tím
"taháním po koberci",jak nyní taťka říká:-), velmi utrpěla.
Proto se ji později jal za tehdejších 20,-Kčs prodat. Do
loňského podzimu (2006) jsme v našem portfoliu lokomotiv neměli
jedinou T 334 (V 23). A jelikož jsem ji moc chtěl, obíhali jsme
všechny možné i nemožné bazary a obchody. Až jsme ji za 1100,-
našli. Pasáž Černá Růže v Praze. Dlouho jsme se nerozmýšleli,
jelikož byla krásná, na pohled "jako nová", ačkoli byla ve
vitrínce BAZAR, dokonce i tu krabičku měla. Naše nadšení ne-
trvalo ale dlouho. Tentokrát modrá (všiměte si, že až na Dánskou
jsme měli nebo máme všechny základní barevné mutace) rosnička,
totiž hned druhý den vypověděla službu. Nepomohlo ani vyměnění
uhlíků v motoru. Reklamace naštěstí proběhla v klidu, peníze
vrátili. A přišly Vánoce. Mým nejhledanějším slovem v seznamu
bylo "rosnička". Doufal jsem v zázrak, který se naštěstí stal.
Vedle krásného "výsypáku" jsem pod stromkem našel i onu vytou-
ženou T 334. Jezdí (jak už jsem psal výše),krásně a doufám že to
tak už zůstane. Díky, Ježíšku :-D!
Sergej Start - Tento "Paskvil", jak to kdysi kdosi kdesi nazval, má
celkem pohnutou historii. Jakožto "nepotřebný krám" byl před
nějakým tím rokem věnován taťkovi, protože "stejně si s tim
už nikdo hrát nebude...", ještě s uzavřeným nákladním vozem
SNCF, který se změnil na Z ČSD, stříbrnou cisternou a zeleným
otevřeným nákladním START vozem. Snaha o spravení onehdá byla,
ale marná. Od koleček se stále jiskřilo, jelo to trhaně a ješ-
tě jen na jednu stranu. Byl uložen v krabici a upadl v zapomění.
Jakmile jsem se ale naučil používat pájku, šroubovák, lepidlo a
kontaktol, vzal jsem si ho do parády. Nejprve přišlo na řadu
sundání skříně a rozebrání podvozku. Poté jsem to celé rozpá-
jel aniž bych si to nakreslil, takže na konci byl problém:-). To
ale předbíhám. Vyndal motorek, narval do něj hadičku kontaktolu
a mačkal a mačkal a mačkal až to bylo všude. To ale nebylo dů-
ležité. Po připojení k trafu motůrek fungoval na obě strany!
Dalším úkonem bylo z plíšku vyrobit dávno ztracené sběrače.
To bylo celkem jednoduché, horší už bylo je tam napasovat.
Když se to povedlo, přišlo na řadu očištění koleček a vůbec
všech kontaktů. Opět byl celý stolek zalit důkladnou vrstvou
kontaktolu :-). Sesadil jsem podvozek a jelikož postrádal jaké-
koli závaží, připevnil jsem na přední plošky z obou stran dost
těžké matice. Posledním úkonem na podvozku bylo osvětlení.
Zvládnul jsem to sám(ačkoli nejsem žádný elektrikář), stačilo
ke sběračům přiletovat žluté diody s odpory (jaké, to se mě ne-
ptejte, já to jenom pájet, kupoval je taťka). Dobře-jede to.
Ale co s kastlí? Byla odřená, naprasklá a nereálně natřená.
Na burze jsem zakoupil pohlednici se sergejem. Střecha dostala
krásný krémový nátěr, podvozky a pluhy šedou a pruhy bílou.
Momentálně si pohrávám s myšlenkou, že to překopu na M 131.1
"Hurvajz". Kdyžtak poraďte se stavbou, zkušenosti, rady, tipy...
|
|
|